Slummen och arbete bland prostituerade

I sondags var vi pa en superstor markand dar de salde allt! Sprang runt som galningar i 4 h, men vi hann inte ens se lite av allt som fanns. hehe. Och varldens galnaste sak som hande: jag horde nagon ropa mitt namn, vander mig om och borjar skrika, for dar star tva tjejer som gick i min klass pa gymnasiet i 3 ar!! De var tydligen ute och backpackade i Asien, men jag hade ingen aning om det. Men liksom hur stor ar sannolikheten att traffa pa dem har?! Galet, galet.

Igar slog vi in julklappar till folk i slummen (schampoo, tval, tandkram, mat etc.) och senare akte vi med en dam till slummen. Hon har en ministry i olika slumomraden i Bangkok dar hon 5 dagar i veckan gar till folks hem och umgas med dem. Hon lanar aven harsalonger dit hon kommer och nar hon gar runt och halsar pa folk, bjuder hon in de aldre till att komma till salongen och fa deras har tvattat, klippt och deras fotter och hander tvattade. Det enda jag visste innan vi kom dit var att vi skulle tvatta aldre manniskors har och klippa deras naglar etc. och jag tankte mig att vi skulle till ett aldreboende (som i Sverige), och nar vi kom till slummen blev jag helt chockad. Jag borjade att grata redan i det forsta "huset" vi besokte. Det var sa hemskt att se hur illa de hade det, hur de bodde och hur fattiga de var. Men det var samtidigt nagot av det basta jag varit med om! Att fa se deras leenden nar vi besokte dem och tog med dem till harsalongen for att fa deras har tvattat. Det var sa odmjukande att se.
 
Sen igarkvall sa akte vi till "The Red Light Districts" dar prostitution ar lagligt och dar framst vasterlandska man (60 % ar europeer) koper sex av thailandska kvinnor. UMU har ett arbete i de omradena dar de flera kvallar i veckan gar ut och pratar med dessa man. De har en undersokning som de fragar mannen om de vill vara med i, med fragor om var de kommer ifran, alder, hur manga ggr de varit i Thailand, vad som far dem att komma till detta omradet, hur de ser pa prostitution, deras tro-bakggrund etc. Och har de val stallt upp och svarat pa fragor ger man de sedan (om de vill) ett informationsblad med info om konssjukdomar och statistik med hur manga i Thailand som har HIV etc. Och sen finns det tva berattelser fran en som varit prostituerad och en som varit kund m.m. Så deras arbete gar inte ut pa att hjalpa kvinnorna som blir utnyttjade, utan att na mannen och vittna for dem. Sa igar var vi involverade i detta. Vi startade med personlig forbon och lovsang och information innan vi akte dit. Pa samma gata som sexhandeln forekom hade UMU en liten lokal som vi anvande som "bas" dar nagra hela tiden var och bad for de som var ute och pratade med mannen. Jag gick ut med nagra andra och vi pratade med nagra man och intervjuade dem. Alla vi pratade med var fran USA, men jag fick hora senare att de andra har hade pratat med flera svenska man. Det var bara sa tragiskt att se, det kanns som en dalig film. Man ser massa vita, halvfulla man gaendes med en thailandsk kvinna i handen. Eller thai-kvinnor som star vid sidan av gatan och bara vantar pa att en vasterlandsk man ska komma. Jag sag aldre man/pappor som hade med sina yngre soner dit och man med vigselringar. En man jag pratade med tyckte att det var ratt med prostitution eftersom att det gynnade kvinnorna sjalva, de tjanade ju mer pengar och mannen tog ju med dem pa middag etc. Och istallet for att slosa pengar pa att ta ut sin flickvan på middag och ge henne presenter och vara tvungen att lyssna pa hennes tjat hela tiden, sa kunde man ju bara lagga pengarna pa en thailandsk kvinna istallet. Sa hemskt att man ens kan tanka sa. Men istallet for att kanna hat mot dessa man, sa kande jag bara medlidande och en stor sorg for dem. Vi slutade runt 2-tiden pa morgonen med utvardering och bon. En valdigt bra ministry som jag latt skulle vilja vara med och hjalpa till med igen.  

Idag var vi i slummen igen och gick runt och besokte manniskor. De ar sa gastvanliga och bjuder in en i deras hem (dvs. ett litet rum dar de bade sover, lagar mat och umgas) och en kvinna bjod t.o.m. på mat! Det finns massa att beratta om detta, men det ar sa svart att beskriva allt i ord att jag hoppar over det denna gangen. Men denna typen av "arbete", att halsa pa och umgas med folk i slummen, ar verkligen nagot jag har alskat allra mest med att vara har i Thailand. Men ocksa det jobbigaste. Svart att bara slappa det och ga tillbaks till sitt "vanliga" liv nar man vet hur de lever. Manga av dem ar sa ensamma och alskar nar folk kommer och bara sitter i deras hem och pratar med dem. Och nastan alla villa ha forbon och ar jatte oppna for vad vi har att saga. Det ar coolt att se! Nar jag ser alla manniskor och hur fattigt de lever vill jag bara stanna kvar och inte aka harifran. Men jag haller pa att lara mig att ge det tillbaks till Gud och att bara fortsatta att be for dem jag mott och att Gud ska ta hand om dem. 

I morgon ar den sista dagen har och på torsdag morgon aker  vi till Borneo. Spannande, spannande!

Kommentarer
Postat av: elina

åh johanna!

gråter nästan när jag läser detta!

det är så hemskt. att människor måste leva så. glädjs med dig att du kan vara där i alla fall.

saknar dig johanna, Guds beskydd och välsignelse!

massa kramar limpan

2008-12-20 @ 13:10:12
Postat av: Stefan

Läs gärna mitt nya inlägg som handlar om DRICKSVATTEN, du kommer lära dig mycket och bli pepp på vatten! :D

2008-12-20 @ 13:16:15
URL: http://stefanweei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0