Lite uppdatering

Hejhej! Nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade här, men det har varit så fullt upp så jag har tyvärr inte haft tid. Min tid här har verkligen varit awsome! Jag har nästan varit här i 3 månader nu och på onsdag, om en vecka, åker vi på outreach! Det är fortfarande inte säkert om vi kan åka till Thailand, p.g.a. demonstrationerna på flygplatserna, men förhoppningsvis ska det hela gå som planerat! I värsta fall åker vårt team till Malaysia istället och spenderar en vecka där, innan vi åker in i Borneos djungler =) Om allt går som planerat kommer vi flyga från Maui till Honolulu, vidare till Tokyo och därifrån till Bangkok.  

Lite info om vad som hänt de senaste 3 månaderna:

Varje vecka har vi en talare här som har undervisat om ett ämne. Denna veckan är den sista lektions-veckan och nu är temat: Sekter och världsreligioner. Vi pratar om Jehovas Vittnen, Mormoner, Buddism, Hinduism, Islam och evolutions teorin. Det är superintressant och han som talar är grym! Vi lär oss inte bara om de olika religionernas läror, utan även hur vi på bästa sätt kan berätta om vår tro för dem etc.

Ämnen vi haft: Att höra Guds röst, Inductive Bible Study (metod hur man kan studera bibeln), Worldviews, Relationer, "New Hearts", Bible Overview, Ledarskap, Identitet i Kristus, Helige Ande och andens gåvor, Postmodernism och Emergent Curch.  

Varje vecka har vi "läxa", vilket består i att vi skriver i en "journal" som vi lämnar in till våra ledare på måndag morgon. Vi skriver om veckans lektioner; vad som var det viktigaste, vad vi lärde oss och vad vi tyckte om det etc. Sen skriver vi en "teaching outline" (typ en predikan) på något av det vi lärt oss under veckan. Vi har alltid en bibelbok som vi ska studera och skriva ner observationer, interpretation och application på. Sen läser vi även böcker som vi varje vecka skriver lite om i vår journal. Sen har vi alltid en "memory verse" från bibeln som vi ska memorera och skriva ner tankar kring.  

Vi har något varje vecka som kallas "Community Outreach" då vi gör saker för samhället. Vi har bl.a. hjälpt till på en fritidsgård med att umgås med barnen och leka med dem. Vi har städat kyrkor och hjälpt en dam att göra en trädgård där hon ska odla grönsaker för hemlösa. Vi har evangeliserat genom att gå fram till folk och börja prata om vår tro etc. och vi har delat ut mat till hemlösa. 

Sen har vi något som kallas "intercession" två gånger i veckan, då vi ber för olika saker t.ex. olika länder och olika situationer (politiska oroligheter, förföljelser av kristna etc.). Sen har vi bett för olika frågor som t.ex. prostitution, abort, barnsexhandel m.m. 

Vi har haft något de kallat "chapel talk" några gånger i veckan. Alla elever har haft en dag var då man har "predikat" om valfritt ämne i ca 20 min. Väldigt kul att höra alla och en väldigt bra övning inför outreach!

På helgerna har vi varit lediga och då passar vi på att se ön lite mer. Vi har bl.a. varit uppe på vulkanen Haleakala och campat och kollat på solnedgången och soluppgången - supervackert! Vi var över molnen och det var svinkallt! (förmodligen som hemma i Sverige.. :P). Stranden är alltid en trevlig tillflyktsort, så vi åker ofta till olika stränder. Nu i helgen firade jag min första Thanksgiving, vilket innfattade mycket mat (kalkon, potatismos, sås, tranbärssylt och pumpkin-pie till efterrätt) och umgänge. I fredags hyrde jag och 7 till en minibuss och åkte till Hana, på södra sidan av ön. På vägen dit stannade vi vid massa vackra vattenfall etc. Om det är dåligt väder (ja, det regnar även här på Maui.. iaf på den sidan av ön där vi bor:) åker vi in till Kahului och går på bio eller går runt på shoppingmallet. Nöjet på söndagskvällar är att åka till Walmart och handla mat och sen dricka kaffe och umgås på Borders (med Starbucks i). För några söndagar sedan blev vi bjudna av en snäll man att segla med hans segelbåt- najs!

Okej, detta var lite iaf om vad som hänt/händer här på Maui. Hoppas att ni har det bra hemma och att ni börjar få julkänslor! =) 

Förmodligen kommer jag inte ha möjlighet att uppdatera bloggen när jag är i Borneo (byarna har inte internet:P), så om detta är mitt sista inlägg innan jag åker så vill jag bara säga: God Jul & Gott Nytt År!!!


Ps. Ursäkta min svengelska! Jag blandar lite när jag bara kan orden på engelska, eller jag inte orkar översätta dem:P


Jag har laddat upp lite mer bilder på facebook om ni vill se:

http://www.facebook.com/album.php?aid=64361&l=8a776&id=690987180
http://www.facebook.com/album.php?aid=61431&l=0c0c0&id=690987180 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0