Bangkok, Thailand

Hejsan allihop! Nu ar jag framme i Bangkok och jag trivs super! =)
Bangkok ar en storstad med ca 20 miljoner invanare. Det ar valdigt vasterlandskt och paminner lite Kairo och Istanbul pa vissa satt (galen trafik, massa manniskor och pollution).
Det ar ganska kvavt och fuktigt har, ca 32-37 grader. Sa jag ar glad att jag kom fran Maui och hit sa att jag var lite van vid vadret innan. Och detta ar bara en liten forsmak pa hur det kommer bli i Borneo :P hehe..

Manniskorna har ar valdigt najs! Typ tvartemot amerikanerna; sma, tysta och forsiktiga. De har valdigt europeeisk kladstil! hehe. Typ stuprorsjeans och t-shirt. Snyggt. Alla thailandare ar SA sma och tydligen ar det fint att vara "tjock", sa vi ska tydligen vara smickrade nar folk sager: "Vad tjock du ar!".. hehe
Vi var pa ett shoppingmall igar och da salde de "withening lotion" som de anvander for att de vill bli vitare och alla provdockor var vita...

Maten har ar underbar! Och sjukt billig! For 2 dollar (16 kr) far man en fin middag. Vi ater mest ris/nudlar med kyckling, flask eller seafood (vad heter det pa svenska? sjomat? hehe). Eftersom att det ar sa billigt sa ater vi alltid ute, vilket ar najs! Deras valuta heter baht och man far 4 baht pa en krona. Allt har ar valdigt billigt! Kaffe och lask etc kostar typ 3-4 kr och klader och sant ar jattebilligt med (iad om man koper det pa marknader). Igar var vi inne pa ett jattestort shoppingmall (jag har aldrig sett ett sa stort mall innan, inte ens i USA!) och dar var priserna som i USA eller hogre.

Jag kanske skulle saga vad vi gor har och var vi bor.. hehe. Vi bor pa UMU:s Bangkok bas, som ligger centralt till en liten bit utanfor Bangkoks centrum. vi bor 13 tjejer i vaningssangar i samma rum (med detta ar "lyxigare" an pa Maui for vi har luftkonditionering!).
Anledningen till att vi aker hit ar dels for att succesivt vanja oss vid den asiatiska kulturen och for att forbereda oss for outreach. Nar vi ar har har vi lite lektioner med undervisning och info om Thailand och dess kultur. Vi har varit pa "upptacktsfard" runt i omradet och varit pa olika markanader etc. Igar var vi pa "tempel tours" (bonevandring i tempeln) och gick runt och kollade i olika Buddhist tempel och bad for folket som kommer dit och for landet i stort. Det ar sorgligt att se sa manga manniskor tillbe nagot som inte ens finns! I ett av templen  hade de en Buddha staty i guld som var 43 m lang som folk knabojde infor och tillbad! Scary! Och overallt har omkring saljer de Buddha statyer och andra buddhistiska gudar.
Idag har vi en ledig dag och just nu sitter vi pa ett cafe och strax ska vi till en harsalong och klippa haret (det kostar bara 30 kr att gora det har..=) Sen ska vi till en marknad lite senare.

Vad kan jag mer beratta? Hm, jo, det ar massa tiggare har omkring. Och det ar sa sorgligt for tydligen sa "ager" oftast nagon tiggarna. Och de skadar dem for att folk ska tycka mer synd om dem och ge dem mer pengar. Jag sag en mamma med en lite baby i sitt kna som hade helt missbildade fotter och en liten flicka som var helt blaslagen som satt for sig sjalv och tiggde. Sen har jag sett flera stycken som bara har en arm... SAAA Hemskt! Att nagon kan skada en annan manniska bara for att de ska kunna ge dem mer pengar. Sen ar prostitution valdigt stort har och det finns valdigt manga transvestiter som ocksa ar inblanadade i prostitution. UMU basen vi ar pa har ett arbete bland prostituerade, sa imorn kvall ska vi hjalpa till med det. Det ska bli spannande! De arbetar aven i slummen, sa forhoppningsvis ska vi fa hjalpa till med det med. 

Nu maste jag ga, men ha det jattebra! Kramar! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0